Friday, May 20, 2011

AnteRiOr CruCiAtE LiGamENt INJURY...

ok..entry kali ni ak nak cerita kat korg pasal ACL injury @ seperti tajuk di atas...haha...ape yg menyebabkan aku nk story bnda ni adalah kerana aku telah mengalami nya sendiri...mmg menyakitkan...klu ikotkan kata2 dktr yg pakar dalam bidang nih, dorg ckp, msa kna tuh kite akan dengar "pop" sound...haaa...lebih kurang mcm mercun pop2 yg adik korg main tuh...hehe...maaflah..kali ni punya entry penuh fakta..bkn pe..nk berkongsi...sblm ak cerita perihal aku kat wad pulak..iaitu,pada entry yang akan datang..so..tungguuu..haha..skang nih, cite je psl ACL nih...meh2 dgr...jgn lari dulu..k...

ACL injury ni adalah salah satu daripada EMPAT kecederaan utama yang boleh dihadapi lutut kite...selalunya, yg kena ni sportsman laa...soccer player, rugby player, basketballer n ramai lagi...dan, ak kena masa aku men rugby..wakil kolej kat salah satu universiti kat Malaysia nih..xperlu la ak ckp kolej ape..mne yg kenal, tau laa...kannn...

bkn ape la kannn....ak dh lma bersukan..mcm2 injury dah ak dpt...terpeleot sna sni tuh perkara biasa..patah tu pun, alah bisa tekal biasa kan...haha...bkn nk berlagak or takbur or riak n sebagainya..cuma, aku pelik..kenapa aku injured kat lutut time aku bru nak mencari pengalaman bermain rugby????dulu ak mmg men rugby..tp xde la smpi dpt wakil skola..ak men ala kadar je..x mcm member2 aku yg lain...aku x minat sgt dlu...tp bila minat tu dtg..tup2, boleh lak nk injured kannn...punya la ak sakit ati..haish...apsal la skg nih bru nk injured...hurmmm...xpe..redha jerr...ade la hikmah nye tuh...
errr..ak mcm dh lari topik jerrkkk...hahahaha...ok..sambung balik psl ACL nih...
nak lg senang, k letak la gmbr kat sini..bru korg tau mne letaknye ACL tuh..
 
so...inilah gambar2 yang menunjukkan di mana letak nye ACL tersebut..ACL ni menyokong lutut kita semasa bergerak dan melakukan sebarang kerja yang menggunakan kaki..atau sebagai stabilizer kat kaki...bermakna, apabila bnda alah ni dah putus (mcm aku), mmg x stabil laa...mereka yg injured boleh buat pilihan sama ada mahu jalani pembedahan atau tidak....kalau nak, jadi la mcm aku(akan dicerita kemudian)....kalau xnak, kena la pegi fisio dalam jangka masa yang pnjg untuk strengthen kan muscle peha dan betis..sgt penting...k...

dah la...ak malas dah nk cerita..dipendekkan cerita...bersenamlah dan lakukan aktiviti2 sukan untuk menjaga stamina dan daya tahan diri yang tinggi..jgn jd cam aku..bajet power sgt, mls nk bt fitness..haaa....mendapat laa...jadi, bersukanlah untuk diri sendiri...selamat mencuba!!!!

No comments: