Monday, August 27, 2012


this is the 2nd match of both side this season. we see arsenal star player drain out of from the gunners. arsene wenger seem so relax and pretend nothing happened in the club. besides, the club is in trouble. instead of signing santi cazorla and podolski, nothing can change in the team. with the leaving of RVP and Song, the gunners seem very weak at the midfielder. its all on arteta right now.

in the match just now, totally arsenal player cannot control the ball. they lost possession too much. the team seem very rely on arteta and santi. both of this player was very hardwork on the pitch. what was chiroud do?he do nothing. why arsene wenger put walcott and chamberlain at the bench??what does he think??in this match, pace control and possession are much important. as we see, this match is very horrible. free-role player is too many. gervinho, santi, diaby, chiroud and podolski. it shouldnt be like that. maybe juz enough for santi to be free-role character. we can see, the formation in the mess. very horrible.

for conclusion, wenger need to work on something to prevent arsenal becoming the worst club this season.

Thursday, August 9, 2012

nothing between us

She is gorgeous, right? Yeah, well. I know. Everybody told me that. She is sweet, beauty, pretty and kinda hot too. I cant resist to say no. She is way more than words can be describe. But, the thing is, we don’t have any special relationship. Just so u all know. We are just friend. Nothing more. I’d glad to have such a beautiful friend. Chasing by other guys. Try to be with her. And she chose me to stand beside her. What a lucky that i have.


The purpose of this entry just to clarify that, me and her, there is nothing special between us. We are friend and it will remain like that till maybe forever. I hope so. So, u guys, don’t afraid to try to tackle her. U can. But, don’t ever, ever, ever and ever hurt her heart. if u did that, u will never see the world as u can see right now. Because, i’ll might kill you or beat u till u cant eat your favourite cheeseburger anymore. Got it?

Friday, July 20, 2012

how the world could end?-scientist prediction-

Predicting the end of the world has practically become a spectator sport. From movies like "Deep Impact" and "2012," to the Mayan prophecy, there are plenty of suggestions of how life on Earth could disappear. On closer inspection, not all of them pan out.
Here are some of the more popular predictions.
Asteroids: Scientists believe that a six-mile-wide asteroid wiped out the dinosaurs some 65 million years ago, leading some to want to keep a close eye on flying space debris that could be headed toward Earth. There have been plenty of near misses: Last summer, a rock the size of a bus buzzed Earth, passing the planet a mere 7,500 miles away.
In November 2011, an asteroid the size of an aircraft carrier came within 201,000 miles of the planet, wowing scientists and worrying end-of-the world types. And except for those in sci-fi flicks like "Armageddon," the last asteroid to cause damage to Earth was back in 1908. The impact from a meteorite over a remote region of Siberia flattened a forest the size of Tokyo.
The velocity of a speeding meteor is what could cause the most damage. A NASA scientist told Yahoo! News, "Even relatively small asteroids could cause the damage equivalent to a very large nuclear weapon if they were to strike the Earth." Chances of an asteroid hitting Earth with that kind of damage are remote.
The Rapture: Christian radio broadcaster Harold Camping had to resign his position after wrongly claiming he had cracked the Biblical code for the day the world would end. He wrote that on May 21, 2011, and again on October 21, "the believers in Christ who have not experienced physical death will be changed into their glorified bodies. At that time, they will be caught up in the air to be with Christ."
When both dates came and went without an apocalypse, Camping issued an apology and retired from Family Radio. He noted, "We also openly acknowledge that we have no new evidence pointing to another date for the end of the world."
Mayan prophecy:
On December 21, 2012, Earth will be in exact alignment with the sun and the center of the Milky Way galaxy -- an event that takes place once every 25,800 years. The ancient Mayans were thought to believe that this could be catastrophic -- and the potential consequences were the inspiration for the movie "2012."

However, researchers now suggest that the date was simply marking the end of the Mayan calendar, not a prophecy of doom.
Zombies: OK, an infection that causes the dead to become undead doesn't actually exist. But imagine a deadly virus, one for which there is no cure, spreading around the world. In the 14th century, the bubonic plague wiped out half the people in the populations it touched.
Diseases that spread from animals to humans, like SARS, avian flu, and swine flu (as portrayed in the film "Contagion"), have become bigger threats as people encroach on previously uninhabited areas. Superbugs -- drug-resistant pathogens -- can attack, and there's no immediate antidote.
Supervolcano: Make no mistake, if a big one blows, it could have dire consequences. How do we know this? Because about 75,000 years ago, that's what happened at Mount Toba in Sumatra, Indonesia. Some scientists theorize that so much ash blew into the atmosphere that the light of the sun was blocked, resulting in an ice age that destroyed plants and populations.
The largest eruption in recorded history is Krakatoa, Indonesia, in 1883. The explosion could beheard around the world, caused a "volcanic winter" that led the global temperature to drop, and resulted in the deaths of more than 36,000 people.
If one of the prehistoric volcanoes erupted, such as the Yellowstone caldera in Wyoming, an epic disaster could result, covering half the country in a layer of ash, killing livestock, and threatening the lives of thousands.

Wednesday, July 18, 2012

Ramadhan Datang Lagi

memandangkan kita bakal menjengah dalam bulan Ramadhan, di sini terdapat beberapa tips yg boleh dilakukan sepanjang bulan yang mulia ini. selamat mencuba!!
1. Keutamaan Sahur Dan Mentakhirkannya Selama Tidak Khuatir Akan Terbitnya Fajar
Dari Anas radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bersahurlah kamu sekalian kerana sesungguhnya di dalam sahur itu terdapat barakah.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari Zaid bin Tsabit radhiAllahu ‘anhu berkata: “Kami sahur bersama-sama dengan Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam, kemudian kami melaksanakan solat.” Ada seseorang bertanya: “Berapa lama antara sahur dengan solat itu?” Ia menjawab: “Kira-kira 50 ayat.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari ‘Amr bin ‘Ash radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Kelebihan puasa kami dan puasa ahli Kitab adalah adanya makan sahur.” (HR Muslim)
2. Segera Berbuka Puasa Apabila Sudah Masuk Waktu Berbuka
Dari Sahl bin Sa’d radhiAllahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Manusia itu selalu dalam kebaikan selama mereka segera berbuka puasa.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari Anas radhiAllahu ‘anhu berkata: “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam sentiasa berbuka dengan beberapa biji ruthob (kurma yang baru masak) sebelum solat. Jika tidak ada ruthob (kurma yang baru masak), maka beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam berbuka dengan tamar (kurma yang sudah kering). Jika tidak tamar (kurma yang sudah kering), maka beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam meneguk air beberapa teguk.” (HR Abu Daud dan At-Turmudzi)
3. Berdo’a sepanjang berpuasa dan ketika berbuka.
Diriwayatkan oleh Turmudzi dengan sanad yang hasan, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Ada 3 golongan yang tidak ditolak do’a mereka, iaitu orang yang berpuasa sehingga dia berbuka, pemimpin negara yang adil dan orang yang teraniaya.”
4. Menjauhi perkara-perkara yang bertentangan dengan ibadah puasa.
Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alahi wasallam bersabda: “Puasa itu adalah perisai, oleh kerana itu, apabila salah seorang di antara kamu sekalian berpuasa maka janganlah berkata kotor dan janganlah bertengkar/berteriak. Apabila ada seseorang yang mencaci-maki atau mengajak berkelahi, maka hendaklah ia berkata: “Sesungguhnya aku sedang berpuasa””. (HR Bukhari & Muslim)
Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: ‘Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan perbuatan buruk, maka Allah tidak memerlukan ia meninggalkan makan dan minumnya.” (HR Bukhari)
5. Bersiwak atau menggosok gigi.
Amir bin Rabi’ah berkata, “Saya melihat Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersiwak dan beliau pada saat itu sedang berpuasa. Kerana seringnya, maka saya tidak dapat membilang dan menghitungnya.” (HR Bukhari)
Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu mengatakan bahwa Nabi sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Andaikan tidak memberatkan umatku, niscaya mereka kuperintahkan bersiwak pada setiap kali berwudhu.” (HR Bukhari)
6. Bermurah hati dan banyak menderma.
Dari Ibnu Abbas radhiAllahu ‘anhu katanya: “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam adalah seorang yang paling dermawan, dan sifat dermawannya itu lebih menonjol pada bulan Ramadhan yakni ketika ditemui Jibril. Biasanya Jibril menemuinya pada setiap malam bulan Ramadhan, dibawanya mempelajari al-Quran. Maka Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam lebih murah hati melakukan kebaikan dari angin yang bertiup.” (HR Bukhari)
7. Menggandakan amalan membaca dan mempelajari al-Quran.
(Hadith Ibnu Abbas di atas menyatakan bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bertadarus (mempelajari al-Quran) dengan Jibril pada setiap malam Ramadhan.)
Membaca al-Quran adalah amalan biasa ummat Islam, tetapi sempena bulan Ramadhan, hendaklah kita tumpukan betul-betul dan menggandakannya. Para ulama apabila tibanya bulan Ramadhan akan memberhentikan kuliah yang diajar mereka dan menumpukan kepada mempelajari al-Quran. Membaca untuk memahami al-Quran yakni mentadabbur al-Quran adalah lebih utama dari membaca laju untuk mengkhatamkannya beberapa kali pada bulan Ramadhan.
8. Memberi makan untuk berbuka puasa.
Dari Zaid bin Khalid Al-Juhanny radhiaAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa yang memberi makan untuk berbuka orang yang berpuasa, maka ia mendapat pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu.” (HR At Turmudzy)
9. Mendirikan malam dengan solat sunnat (solat Tarawih)
Dari Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Barangsiapa yang mengerjakan solat sunnat pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan hanya mengharapkan pahala dari ALLAH, maka akan diampunilah dosanya yang telah lalu.” (HR Bukhari & Muslim)
10. Giat beribadah pada 10 hari terakhir Ramadhan
Aisyah radhiAllahu ‘anha berkata: “Bahawa Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam apabila masuk sepuluh terakhir bulan Ramadhan. diramaikannya waktu malam, dibangunkannya ahli keluarganya dan diikat erat kain sarungnya.” (HR Bukhari & Muslim)
11. Beriktikaf pada 10 terakhir Ramadhan.
Dari Ibnu Umar radhiAllahu ‘anhu berkata: “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu beriktikaf pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.” (HR Bukhari & Muslim)
Dari Aisyah radhiAllahu ‘anha berkata: “Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam selalu beriktikaf pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan sehingga Beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam dipanggil ALLAH Ta’ala, kemudian setelah beliau sallAllahu ‘alaihi wasallam wafat, isteri-isterinya meneruskan kebiasaan Beliau itu.” (HR Bukhari & Muslim)

Sunday, July 15, 2012

Andai Ku Bercinta LAgi

Kini kau tiada
Senafas pun ku perlu mencuba
Kau bawa pergi sebahagian dari jiwa raga

Bersendiri hidup umpama hilang erti
Bagaimanakah meneruskan hayat ini

Andai ku bercinta lagi suatu hari nanti
Tunjukkan di mana
Ruang hati untuknya yang masih belum kau huni?

Apabila tiba waktu bersemuka
Ku perlu pejamkan mata dan memaksa lafaz cinta
Dengan bayangmu di minda

Tiada pengganti bisa hadir dan mampu menyembuh
Rawan di hati meleraikan semangat ku runtuh

Bersendiri masa umpama tak beralih
Berapa lama lagi harus ku merintih

Malam tidak berpurnama
Fajar tiada kejora
Aku hilang di dalam gelita kalbu
Tanpa dirimu asaku mati

Sumber :

Thursday, July 12, 2012

lu apa pasat?mau mati ka??..part 2..

...tak semena-mena hinggap sebijik penumbuk tepat kat ulu hati aku. Perrghh. Senak seyh. Bila masa pulak siApek ni Q anak buah dia bedal aku nih. Cis sungguh. Takpe. Getis hatiku. Dalam situasi begini aku harus tenang memikirkan jalan keluar. Aku harus selamatkan SueSue. Ni kalau diorang kenduri SueSue depan aku mmg nanges tak berlagu la aku. Mana boleh. Aku harus cepat bertindak. siApek meneruskan soalan. “hei,lebih baik lu cakap sama wa,  mna lu buang itu beg plastik. Sebelum wa suruh anak buah wa lanyak sama u, wa kenduri amoi lu. Lebih baik lu ckap sama wa.”

Aduh. Nak lanyak aku, lanyak la. Tapi jangan apa2kan SueSue. Bisik hatiku. 
Lalu aku bersuara, “wa buang dalam tong sampah tempat wa park kereta semalam. Dekat ngn kilang. Depan tuh. Sebelah post guard. Ok. Sekarang lepaskan amoi wa sama wa. Wa sudah kasi tau sama lu.”

siApek buat muka lagi,”hei, lu igt wa bodo ka?smlm wa dah suruh anak2 buah cari selongkar semua tong sampah, longkang cari itu brg jgn tipu sama wa. Wa tau lu ada simpan itu brg. Mesti lu ada komplot dengan itu geng Barua mahu rompak sama wa. Lebih baik lu kasi itu brg, or both of u i’ll kill silently.” Nakharam nya apek. Cmne lg aku nk cakap. Ade pulak konspirasi yg aku nak buat. Aku bukan gangster nak tau geng2 lain. Ini tahi. Sangat tahi. Aku harus bertindak. 1,2,3..12. 12 org aku harus tundukkan. Dan bawak SueSue lari. SueSue diam sambil air matanya mengalir. Selamat minah ni pakai seluar. Sng nak lari. Kepala ku berputar ligat merangka strategi melarikan diri.

“apa pasat lu senyap?mahu tggu lu punya geng sampai?hei, igt wa takut ka?lai laa...kasi dtg itu geng..wa setel suma maa..” hamboihh..berlagak pulak siApek nih. Sekarang, aku dah tau mcm mana nak lari. Kereta wa tak jauh dari situ. Kunci kat dalam. Wa mesti lepaskan SueSue dulu, biar die ready dlm keta, then aku masuk keta. Cabut. Itulah plan nya. Harap2 mangkuk2 ni suma x pakai pistol. Kalau pakai, harap2 tinggal kat umah. Kalau ada pistol mampus aku. Aku bukan James Bond boleh elok peluru bagai.

Aku memulakan rancangan. Handfon yang ada dalam poket dgn pasntas aku baling ke arah mamat yang pegang SueSue,”lari Sue!!! Masuk keta!!!” aku jerit. Yang lain cuba menahan SueSue. Aku terus menyerang yang lain. Selamat aku ada belajar silat beberapa tahun dulu. Tak sia-sia. Lepas bergelut dan bertubi-tubi asakan. Aku meloloskan diri dan meluru ke arah keta. Nyaris aku sempat memecut laju kenderaan Audi A4 aku. Bijak jugak SueSue sbb dah start enjin awal2. Tau je aku akan dtg nak bawak keta tuh. Lagi baik kalau die duk siap2 nak bwak tadi. Mungkin die takut. Itu je die mampu fikir agaknya.

Aku terus memecut laju. Di cermin pandang belakang kelihatan 3 bijik keta mengekori. 2 bijik Nissan. Satu bijik lagi aku tak nampak sbb kena blok ngn Nissan 2 bijik nih. Lantak la. Aku menjeling arah minyak. Setengah. Ok la. Jauh jugak leh pegi nih. Aku terus menuju ke arah Putrajaya. Nak je aku call polis. Tapi tadi fon aku dah baling kat mamat tuh. Bersepai kena muka dia. Aku rasa patah tulang pipi. CSL kot. Gedabak besar. Hambik ko. SueSue disebelah aku kelihatan cemas. Tapi dia tak lupa pakai tali pinggang keledar. Bagus. Aku cuba menenangkan dia sambil memandu laju di celah-celah kereta. Lagak gaya ala2 Vin Diesel dalam Fast5. Perghh. Selamba je aku cilok sna sini. Mujur keta laju. Kalau Iswara nih dah lma terbabas.
Nissan SkylineNissan Skyline 
Scene kejar mengejar masih berlaku. Jauh betul rasanya KL ngn Putrajaya. Tah npe kpla aku fikir Putrajaya je. Maybe sbb kurang org kot kat situ. So, civillian yg terlibat mgkn kurang. Kalau bergaduh kat KL nih payah. Sambil itu, aku mencari akal untuk menyelamatkan diri aku dan SueSue. Keta 3 bijik nih mmg tak reti penat nak kejar. Tah ape kebenda mahal sgt tah barang dalam plastik tuh. Beriya sgt nak. Kalau dadah, g je la proses balik. Anggap je la yg ilang tuh sbgi kerugian kann. Adatla berniaga. Dah tu plak, salah sendiri kot, letak atas keta aku, plastik hitam plak. Mmg sah la mcm sampah. Haiih. Aku konfius. Bukan dorg xleh produce dadah lain. Tak plak aku usha brg ape dlm tuh.

Mereka masih mengejar. Aku kian buntu arah yg ingin di tuju. Dalam kawasan Putrajaya dah nih. SueSue terus diam membisu. Cuba tenangkan diri agaknya. Aku tanya dia, siApek n the gang ade bt ape2 yg tak elok ke. Dia gelengkan kepala je. Bagosla. Lega sikit. Aku tgk baju seluar pon ok lagi. Xde tanda2 pergelutan berlaku. Selamat amoi aku sorg nih. Tiba2 kedengaran siren polis. Aku tak nampak plak dari mana. Keta gangster bertempiaran berpecah. Puhhh. Bagooss. Selamat aku. Tak lama kemudian, polis trafik suruh aku stop tepi jalan.
“ye encik” sapa aku.
“encik, mintak IC dan Lesen” jawab si polis.
“baik.(sambil bg ape die nak)”
“encik tau tak keta yang kat belakang encik tadi?encik kenal ke?” tanya polis.
“err..ntah..npe encik?”aku menyoal semula.
“hmm..mereka pon nak kena saman macam encik jugak sbb langgar lampu merah..str8 3 kali..encik berlumba dengan mereka ke?”
“eh, taklaa..err..hehe”jawab aku.
“abes tuh kenapa sampai langgar lampu 3 kali?ade ape2 yang berlaku ke?” soal si polis lagi.
Haa..inilah peluang aku nak cerita semuanya.
“ada encik. Boleh kami cerita kat balai?” cadang aku.
“baik. Mari ikut saya.” Arah si polis.
Di balai, aku dan SueSue bongkarkan segalanya. Perihal siApek n the Gang. Culik SueSue. Pergelutan kami. Aksi kejar mengejar. Plastik hitam. Setel semua. Kami dalam jaminan polis. Walaupun begitu, aku masih risau. Mungkin keadaan akan lebih teruk lepas nih kalau polis dah start membuat siasatan dan tangkapan kat geng siApek.
“Sue, jgn duduk umh sewa tu dah. Pindah kat lain. Ade tak kawan duk sekitar dekat ngn tempat LI tuh?” tanya aku.
“hurmm..ade kot..” balas SueSue.
“takpela. Cmni, sementara nk cari umh lain. Duduk ngan aku dulu. K. Xde ape kot.” Pelawa aku.
“ok jugak..aku takut dh nak duk situ.”setuju SueSue.
“good. Pasnih, g amik brg suma, duk ngn aku. K. Nanti pegi aku anta, balik aku amik. Tau. Jangan naik ngn org lain.” Sambung aku.
“ok..thanks” .

Kisah baru bermula.

Wednesday, July 11, 2012

lu apa pasat?mau mati??

Hujan. Syiok tido. Tiba2 fon aku bordering. Lantas aku menjawab. “yus,yus..tolong aku..aku..”, fon disambar , kedengaran suara SueSue menjerit minta tolong. “hoi2, lepaskan dia laa...kau sapa ha?” aku menengking. “lu dtg sini, wa punya tmpt kasi angkat dia sendili, kilang lama jalan klang lama” tut..tut..tut.. ahh, sudah..bergegas aku bgn mencapai kunci Audi A4 aku lalu terus memacu laju kenderaan. Aku terus tidak mempedulikan info trafik yang sedang rancak di radio. Johara di Era apatahj lagi. Langsung tidak terlayan. Dlam fikiran aku hanya tergambar wajah SueSue yang sedang sengsara menanti aku tiba.

Tapi aku hairan juga, sapa yang bercakap ngan aku dalam fon tadi. Apek mana plak yg nak culik SUeSue nih. Takkan David Teo. Kot ye pon nak suh aku berlakon, tak yah la sampai nak amik SueSue aku. Haiihh. Aku syak mesti die angkut SueSue masa minah ni tgh tggu bas nak g praktikal. Gigih sungguh apek nih. PIIIIIIIIINNNNNNN!!! Damn!! Nyaris nak berlanggar. Jauh aku ngelamun fikir pasal SueSue. Pheww. Sedar tak sedar aku dah sampai kat kilang jalan klang lama.

Kelihatan Apek dan gengster2 telah letih menunggu aku. Ape,igt dekat ke dari Serdang nak g jalan klang lama. Getis hatiku. “eh, lu bpa lma mau jln2 naik keleta balu smpi sini ha?”siApek berbunyi. “eh,apa lu igt dekat ka mau mari sini, lu cari la tmpt dekat sikit.” Kami saling merenung. Aku berkata, “apek, apa pasat lu angkat sama wa punya SueSue??mau mati ka??apa lu tak puas hati sama wa??lu cakap, kita setel ini hari jugak”.
Seraya itu, gengster2 mengelilingi aku. Tak lah berpuluh orang. 8,10 org aku rasa. Ni kalau salah langkah, lunyai aku. Si Apek bersuara lagi,”lu mau tau ka apa pasat wa amik itu lu punya amoi,cali pasat sama lu?lu mau tau ka?” aku mengangguk. “hoo, lu igt smlm lu pigi mana?”.

semalam?aku teringat, semalam aku kuar jalan2 ngan SueSue. Ronda2 I-City, lepak2 sampai pagi. Bila masa pulak aku jumpa siApek nih?siApek menerka,”hei,lu ada igt tak?”, “ada2” aku jawab, “tapi, bila masa wa jumpa lu, wa tak penah kenal pon sama lu?lu apa cerita mau ugut2 gua ini macam maa..gua x penah pinjam ah long punya maa..”aku sambung. “wa bukan ah long, gua gangster saja, mana ada ah long-ah long, gua jual dadah punya maa..” lagak siApek. Patotla kereta mewah2 je keliling nih. Aku Tanya lagi,”abeh tu, dah npe lu culik amoi wa, pggl wa dtg sini maa?apa pasat?”.

siApek ngn muka bengis berkata, “semalam lu ada jumpa plastic hitam tak?atas kereta lu..” “ada,kenapa?aku buang plastic punya ka?” aku menjawab. siApek geram, sambil cekang leher aku,”lu banyak bodo lu tau tak?itu wa punya balang maa..manyak mahal lu tau..anjing2 wa cari x jumpa maa..mna lu buang??”, “eh, mana aku tau..aku buang kat tong sampah laa..yang besar hijau tuh..kesah plak aku brg tu mahal ke murah..”

siApek bertambah berang...

(to be continued)

Tuesday, July 10, 2012

langsung aku tak faham apa yang kau cuba buat

Kepelikan dunia kini. Semakin sukar dilembar dengan kata-kata. Dahulunya mata-mata pena yang ligat menari menconteng fakta-fakta mahupun auta. Kita jari jemari kian lenguh menaip menekan-nekan papan kekunci. Pantas menari membentuk ayat-ayat dan nukilan sendiri. Hampir di hadapan muka berdirinya skrin yang saling menatapi antara muka. Mata ligat mebaca setiap kata-kata yang tertera. Sama ada benar atau tidak. Tidak tahu punca. Manusia kini kian bebas menyebarkan ideology masing-masing. Tidak kira paras mana sekalipun ilmunya, ngomelan di blog-blog kian meriah dengan kehadiran blogger-blogger baru seperti sampah. Sesak di laman sesawang dengan ideology mereka yang tidak berhemah.

Turut ada yang terpengaruh hanya degan kata-kata dan sandiwara dusta si pencerita. Kenapa si pembaca begitu mudah menerima?apa tidak cukup akal itu untuk berfikir dan menapis segala maklumat yang ada?

Sudah-sudahla si pendusta. Kau tiada tempat di dunia ini. Setiap kata dan langkah mu ada yang memerhati. Gerak gerimu sudah dikenalpasti. Jangan terlalu yakin dan ampuh dengan diri sendiri. Tapak ini masih kecil di muka bumi. Tiada tapak betul-betul kukuh untuk mendabik diri. Ada caranya nanti. Perjuangan mu itu terhenti di sini. Pasti ada yang menyusul nanti. 

Monday, July 9, 2012

permulaan 2nd week yg bosan

Mungkin aku boleh menukilkan sedikit cerita tentang apa yang berlaku di sini. Sedang dalam keasyikan berkhidmat bakti di bangunan kerajaan, banyak perkara yang terlintas kat kepala aku nih. Tapi, aku tak nak cite ape yg terlintas tuh, aku nak cakap pasal keseronokan last week. 

Kalau korg nak tau, last week, aku bz nak mati. Kerja sana sini. Tanpa henti. Kejap sean sana, kejap sean sini. Penat aku menyahut. Tapi, seronok. Lenguh kaki pon xpe. Biarlah rasa nak tercabut pon. Ok je. Semua on. Semua boleh. Takde kekangan. No problem. Tapi bermulanya minggu nih, aku kekurangan tugas dan kerja. Ada pon kerja biasa2. Tak mencabar. Takde ke yang nak suh aku p mana2. Amik file ke. Anta barang ke. Ok la jgak dari tercongok kat opis depan PC. Ingat aku berseronok la depan PC?? Bukan tak bersyukur, tapi letih la. Depan PC nih kalau menaip or editing takpe. Duk bodo saje tgk document nk di print. Urrghh. Sengsara jiwa muda aku. Takpela. Sabar je. Selamat ade blog GamePo1nt yang menemani. Buat ilang bosan pon cara gak.

Dan, aku dah memulakan tabiat seperti insane lain. Punch card. Pegi minum. Haaa. Sangat cemerlang. Yesszaaa..aku suka..dahla..nak melayan kebosanan. Ciao!

Friday, July 6, 2012

liku-liku LI

selamat berbahagia semua. post kali ni dalam bahasa malaysia pula. aku ingin menceritakan liku-liku ketika sedang berpraktikal. keasyikan yang amat. haha. untuk makluman, aku baru je masuk hari ke lima nak praktikal nih. tapi, dah nampak dah liku-liku kebahagian dan kesengsaraan sebagai student praktikal. yelakan, budak baru belajar. lagi pulak yang takde experience macam aku nih ape pon taktau. so, pada minggu pertama nih, rata-rata para sahabat taulan meluahkan rasa keseronokan berada di alam pekerjaan. yelah, b4 dis duk menelaah je. mana nak tau cne bekerja. kann. aku rasa macam kelakar juga, awal-awal ni yela seronok, tunggu la beberapa minggu lagi, lebam tak lebam. bukan aku nak down kan rakan-rakan. tapi, kita tak tau kan apa yang bakal berlaku akan datang. jadi, besederhanalah kita dalam apa jua keadaan. terima segala kerja dan tanggungjawab dengan hati yang terbuka. lapangkan dada. k.

kepada rakan-rakan semua, selamat meneruskan lagi 7 Minggu berpraktikal k. tak lama. mungkin ada yang kata bosan la. takde kerja la. tunggu k. ada punya kerja untuk korang. siapla. haha. dahla. aku nak bersiap pergi kerja. #ayatpergh. ciao!! adios amigos!

Wednesday, May 30, 2012

new world order

i think this the right time for me to write something here. lately, i'm quite busy. with assignment, event and more. too many chores to do in one time. but, Alhamdulillah, i still got to manage it. very well. and all is done and of course, well done enough. nothing to be said here actually. just wanna drop few words so that my page here will not outdated and people starting to get bored with me. no matter what number it is as long as there are a viewers. who's wanna seek an information, to release something and do some reading.

maybe my page here wasnt so informative compared to others, but i think it ample enough to have something to be read on. media nowadays are not so good and not entertaining anymore. too little info. useless. all they do was rubbish thing. what happen to this world lately. it is look like i've been isolated from the real world. because, yesterday one of my friend asked me what happen in Syria? i dont have the answer. yeah, i dont have it. i dont ever know what really happen. i replied her by saying " just pray the best for them. thats all we can do". see, how far am i lost in this world.

i'm busy doing my stuff. dont bother people or anything happen surround me. is that suck?maybe it is. but, i think that, better be like this. i dont trust many of the story brought by the media. most of them lying with fact. the actual fact are mostly hidden. they dont tell the truth. what they brought to this world is a lie. this is not Simple Plan song, your love is a lie. but, i did mentioned, the media. their world, and the lie.

if you wanna feel this thing, keep listening to Black Eyed Peas song, where is the love. this song is so meaningful and they tell us what is actually happening in this world. urm, i think enough for now. maybe i'll continue later. see ya.

Sunday, April 15, 2012

kisah anak bangsa..nukilan kepada kalian..

borak2 dengan kukubesi manipulasi tentang budaya anak2 bangsa membebel tak ada kerja di bumi bertuah ini. menjadi aku-- seperti biasa-- takkan ada jawapan pendek.

menurut pemerhatian aku, rata2 memberi alasan yang lebih kurangnya berkisar dengan dua perkara:
1) gaji tidak memadai
2) bangsa asing mencuri kerja anak bangsa

maka ini jawapan aku adalah berikut. didasarkan dari observasi trend yang aku nampak-- memandangkan aku hari2 menghadap anak2 kita di universiti.


expect gaji besar SEBAB nak maintain hidup mewah masa belajar.

anak2 kita lemak. dengan ptptnnya, dgn duit mak bapaknya. dah biasa pakai iphone ipad tab apa jua jenis canggih manggih. dah biasa hujung minggu wajib tengok wayang, makan chilli's di klcc, pergi mabuk, pergi joget, goyang2.

SEMUA pakai duit yang bukan usaha sendiri.
ada ptptn PUN tergamak telefon mak abah mintak duit.
cakap tak cukup.
ADA SAHAJA alasan tak cukup.
mentang2 kita satu2nya yang duduk jauh.
mintak sana mintak sini.

langsung tidak fikir mak ayah ada adik2 di rumah. bil api air internet. buku sekolah adik. kereta bulan2. tanggung kadang2 rosak enjin.

SEMUA tu tak penting.
kecuali kau punya lepak kawan2 hujung minggu.

bila dapat offer kerja dan bakal majikan kasi gaji kecil, dia senak. "eh mana mampu hidup? ini kl. SEMUA barang mahal. takkan mampu"


bagi aku, mampu adalah cukup makan. memadai nasi dan lauk satu. jadi.

nasi ayam penyet hari siap air batu campur dengan keropok lekor dua ringgit bukan 'mampu'.
itu 'perlu'.
perkara2 yang dibuat selain dari apa yang mampu boleh kita kategorikan 'tidak perlu'--
cuma kita tak mampu.

anak2 kita-- makan maggi sanggup demi main kamera beribu. untuk ekjas enjin beribu. kejadahnya. kalau begitu, bukan ikat perut namanya. itu tahan perut.

ada masa, gaji boleh tahan pun ditolak. sabtu kena kerja. MANA BOLEH! sabtu nak rehat. PADAHAL. sabtu dan ahad lepak ke pagi dgn kawan2. ke sana ke mari. pergi redang, pergi PD. nanti isnin kerja penat. tak ikhlas. mengaruk. terus cari kerja lain. siapa susah?

*gelak kecil*

kau la susah, bodoh.
tak ada kerja yang sesuai dengan nafsu kau.
siapa susah, kata dia.

expect dilayan macam tuan.

sebelum aku pergi jauh, aku terus-terang. aku paling menyampah bila orang gunakan alasan majikan lagi suka orang luar. majikan lagi seronok menggaji lain bangsa. tak patriotik. tak peduli rakyat sendiri.

aku benci kerana aku terasa.
sebagai majikan dan sebagai pekerja luar--
dua2 perspektif aku sudah rasa.

i) sebagai majikan.

keluarga kami mengusahakan kedai makan di mana pekerjanya alhamdulillah bukan sekadar beberapa orang. buat masa sekarang, SEMUANYA bukan bangsa kita. PERNAH gajikan orang melayu. namun-- ah. panjang kalau mahu cerita.

namun secara ringkasnya, kalau menggaji orang sendiri, majikan bersedialah dengan perangai liat kerja. manjang minta cuti sahaja. atuk sakit. nenek demam. isteri muntah. SEMUA ahli keluarga yang punya angkara yang bikin mereka perlu pulang ke kampung. orang lain sakit, MACAMMANA dia yang dapat mc? cuti minta sehari, lepas seminggu baru datang. apa cerita?

balik cuti, kerja macam tahi. dia pekerja tapi DIA yang berdecit2 ketika buat kerja. hempas sini, hempas sana. macammana? ini bukan sekadar fenomena di kedai2 biasa. pengalaman aku bekerja sini-sana memberi aku peluang menyaksikan semua ini di depan mata.

maaf aku kata. orang melayu punya etika, tempat kerja macam abah dia punya. TAK BOLEH kena tegur. kalau bukan salah dia, jangan langsung cuit pasal dia. melenting terus habis semua benda. paling nahas kalau memang bukan salah dia. mampus.

ingat mudah sangatkah menggaji pekerja asing? dengan permitnya, nak urus rumahnya, nak bagi dia bawa anak isterinya. dan memanglah bukan semuanya baik. kalau nasib dapat yang palat-- teruk juga. tapi dalam sepuluh, nak jumpa satu memang payah. sebab orang begini memang dalam kepala tak ada lain kecuali mau menyimpan sampai mewah.

ii) sebagai pekerja asing.

sekarang aku kerja luar negara. AKU pekerja asing bagi rakyat sini. dan aku-- seperti pekerja2 mertua aku, pasang cita2 mau menyimpan sampai mewah. aku ikut resam mereka.

bila kita jauh dari tempat selesa sendiri, kalau duduk luar dari negara separuh bumi, takkan ada apa yang hendak kita hendakkan. kita tahu setiap perkara kita beli takkan kekal. kerana nanti hendak pulang, takkan dihangkut setiap almari, setiap tv 90 inci.

hidup merantau mengajar aku hidup fokus pada satu perkara. menyimpan, menyimpan dan menyimpan. nak cuti pun buat apa. baik kerja. lagi rajin, lagi cepat naik. konsep hidup yang plaing mudah, tapi paling semua orang tak mahu terima.

maka soalan aku, apakah salah majikan2 yang memilih untuk menggaji pekerja yang taat pada kerjanya? apakah bodoh majikan2 yang memilih pekerja asing berbanding bangsa sendiri yang malas dan bongkak pula?

kerja memang banyak di bumi kita.
masalahnya anak2 kita yang merosakkan setiap satu peluangnya.
tak usahlah kata "tapi aku tidak begitu"

cuba tanya MANA2 kawan kita.
BERAPA LAMA amanah dengan kerja sendiri?
masuk tahun pertama--
ke laut semua janji.
mula malas.
mula lewat2 makan tengah hari.

masalah yang aku nampak di kalangan kita adalah sifat buruk "hendak lekas kaya".

tapi hendak kaya pantas.

ketika kawan kita rajin berniaga kecil2an, kita cebik2kan.
sekarang dia untuk 5 digit setiap bulan, 
baru terhegeh2 nak buka bisnes sama.

busuk hati.
nak apa yang orang ada.

macam kb.
kau rasa dia boleh sampai tahap dia kalau takatnya bikin iklan "hai saya buat fotografi, like la saya" semata2?
bodohlah kalau itu yang kau fikirkan.

bakat satu hal.
rajin satu hal lain.

macam yuna.
kau rasa dia boleh sampai tahap dia kalau takatnya main lagu di youtube "marilah like saya dan jadi fan saya yeww" semata2?
bodohlah kalau itu yang kau fikirkan.

muka kena tebal.
ke hulu ke hilir,
proposal kena kebal.

memang la orang tak nampak.
yang jelas, cuma bila dah berjaya.
nampak orang punya kereta besar sahaja.
tak fikir masa anak2 dia dulu cuma makan megi, bini dia teguh pekakkan telinga-- SEMUANYA demi keyakinan pada usaha yang akan membuahkan jaya.

semua itu--
anak makan megi, bini kena maki itu--
ada orang peduli?


kesimpulan dari apa aku rasa--
anak2 kita lemak.
memang nak kena ajar.

tak fikir:
nak enjoy, kena kaya.
nak kaya, kena kerja.

kalau dah miskin--
buat cara miskin.


sumber :

credit to : Fynn Jamal