Saturday, August 27, 2011

RaYa : mAiN MeRiaM..pERtaMa & tERaKhiR...kOt~

masa ak mandi Subuh tadi, terpanggil ak tuk mencoret kisah ak men meriam nih..igt kan nk cite lambat sket, tp pikir2 balik, dah nk raya dah nih..klu lmbt t, feel raya pon dah xde..spe nk bca cite psl meriam ni..kan...hurm..lalu, aku pon mengambil inisiatif utk menukil sebuah coretan kat blog ak nieyh...haha..

ok...kesah ni berlaku beberapa tahun dulu..lma la jugak..sblm ak masuk skola menengah..kalau ikotkan, mmg xdptla ak nk men meriam ni kann..mmg ssh...nak plak time tuh mmg kecoh org mendapat kecacatan secara manual or sdn. bhd. nih...pandai2 buat mercun sendiri la, ape la..pastuh,nah amek kaw, mendapat la taraf OKU kekal (aku pon sama je, nseb bek xdpt taraf tuh..hihi)...disbbkan itu, sukar utk ak mendapat kebenaran utk menikmati permainan meriam nih...tgk geng2 len bkn men seronok lg..kebabom sna, kebabom sini..ptg2, kecoh kat kg ajak perang..port nih nk jd Germany, yg sna nk jd Nazi (tp Nazi ngn Germany sama kan)..yg nk jd tentera Melaka pon ada...haha..bapak mangat ko ngn Sejarah...kata hati laa..kang ak bahan die, die bg balik..sbb ak xleh men meriam..mangat2 die, dpt gak merasa letup2...haisshh...gusar btol ak...

dan..nak dijadikan cerita..msa tuh, result UPSR kuar..perrgghh..mmg mantop..ak dpt 5A..haha...kecoh bhai sekampung...bdk kg dpt 5A...yela..dlm kg tuh, 2 org je yg dpt 5A(msa tahun ak laa)..dan, ak slh sorg daripadanya..bgga x bgga ak ckp kaw..haha..family ak xyah kira la kann..bgga nk mampos..dan, kebanggaan tu bertambah lg bile surat tawaran dari salah sebuah SBP terulung Malaysia ketika itu sampai ke tangan ak...pergh, lg letup la kg...lantas, family ak teros bt kenduri khatam Quran..bwahaha...bgga la syialll..ak nk masuk SBP...korg tau x SBP tu ape??xtau pegi search kat Google..haha..xpyhla ak nk cite ak masuk SBP mna..sbb ak nk cerita psl meriam nih..bkn SBP tuh...

justeru, ak pon mendapat idea...mcm mne nk ayat nenek n parent ak supaya bg ak men meriam nih...haaa...

aku : nek, org dh nk masuk asrama dah..nt xtau ble nk balik lg...posa pon belum tentu kat kg..huhu...
nenek : yelaa...xpelaa..nt cuti leh balik kann..bkn jauh sgt pon...
aku : yelaa..tau..tp, sblm pegi nih, nk gak bt benda2 yg xpenah bt kat kg nih...nt, dh duk sna,xleh dh nk bt..
nenek : ape lg yg ko blom buat duk kat kg nih??
aku : men meriam..seumur idop x penah ag men meriam..dpt men skali pon jd ahh...
nenek : (diam kejap)
aku : boley x nek?
nenek : urm, pegilaa...ajak abg.D skali..suh die teman..

APA???PERMINTAAN ANDA TELAH DITERIMA!!!! hahaha..seronok la syiallll...maka dgn hati penoh berbunga..ak ajak la abg sepupu ak, si abg .D..die nih r yg selalu men meriam...ak je yg selalu tgk dr jarak 500m..xleh nk dekat..kena sound maa..ngn nenek aku..tp dulu la,skg nih dah ada lesen..ak kena la men puas2..lalu, aku pon mendapatkan abg.D..

aku : abg.D, jom teman org men meriam..
abg.D : eh, nenek ko kasi ke?kang abg plak kena marah..
aku : kasi...dah tny dah...die suh abg teman...
abgD: kalau kasi xpe...ko g tggu kat port meriam tuh, abg g beli kabaid jap..jgn sentuh ape2..tau..
aku : okeh2..(aku pon teros berlari ke port abgD)..

tak lama pastuh, abg D pon sampai bersama kabaid nya...aku punya seronok, jgn kira laa...hahaha..siapla kalian di seluruh kg...Capt.S.Donnell(bkn nama sbnr) akan menyerang kalian...kalau korg nk tau, abg D ak nih, power men meriam..kat kg tuh, meriam die 2nd yg power...plg power, kat kg seberang...ahh, lantakla..no.2 pon power ape...yg penting bunyi kuat...selepas diajar, cara2 menyumbat kabaid bagai, aku menjadi pencucuh api...Das pertama : KEBABOOMMM!!
mak aiii..bergegar la syiaallll tanah tempat ak berdiri..jantung pon boleh terkeluar...
dan, seterusnya, berdas2 la bunyi yg keluar...dan dibalas dgn berdas2 juga tembakan dr musuh setempat...
lepas tuh, abg D suh ak jd tukang bancuh n tarik penyumbat..GULP! itu yg susah sebenarnya..perlu ade keberanian yg tggi tahap dewa..tp sbb nk pengalaman, aku buat...
*FYI : kalau silap langkah semasa membancuh, boleh meletop maa...
tapi, selamat x meletup...
lepas tuh, aku pon sumbat r dlm btg meriam tuh...letak kain...haaa...pastuh, biar kejap..kasi gas penuh dalam btg meriam tuh, nt bila cucuh api..meletup laa...

abgD : ok..tarik penyumbat tuh..
aku : ha?(terpinga2)
abgD : cepatla..kang meletup kang..jgn takot, pas cabut, lari jauh2...
aku : GULP! ok2..

lalu, ak pon pegi r cabut...dan, dgn sepantas kilat aku lari selepas cabut menda tuh...tiba-tiba..
DUSH!!
(DUNIA AKU GELAP)

abgD : weyh,weyh...bgn r...bgn2...
aku : aduiihhh..sakit giler kepala...ape dh jadi?
abgD : ko pengsan...hahaha...
aku ; ha?pengsan?cne lak?
abgD : yela...pengsan...yg ko lari melulu pehal?nak lari pon tgk laa..ni ko g sondol pokok nangka ni apsal??
aku : ha?(masih bengong)..pokok nangka?(aku tgk pokok nangka tuh)..aduihh..patotla sakit kepala nihh...haish...bpe lma dah org pengsan nih??
abgD : ade la 3,4 das meriam..hahaha...
aku : mak aii..lma jgak...(bengong ag kepala aku)
abgD : dah r..g r balik...kang x pasal2 pecah lak kepala..haha..biar abg men sorg2..cukup dah tuh pengalaman ko dpt..
aku : haa..yela2..nk balik r nih..

hahahahahaha...macam bodo...sakit giler kot time tuh..sampai umh, ak raba kepala aku..perh, benjol siot..sakit ubun2 kepala aku...haa..tu laa, nk sgt kan men meriam..mcm la berani sgt..sekali, amek kaw...benjol kepala..dah penakut nk men jugakk...rasa kaw...

tapi xpelaa...at least, ak ade pengalaman men meriam..seronok jugakk...dan, itulah kali pertama dan terakhir aku men setakat nih...pastuh, dah duk asrama, balik pon dekat nk raya..ak dah xde keinginan nak men meriam lagi..cukupla setakat tuh..tuk pengalaman idop..haha..kan3...

notes : start dr tuh, aku memang bengong2...hahaha...

No comments: